Manuscript, was conceived as a book and I would like it to be presented as such. It was produced between 1997 and 2000 by approaching people in the streets of several cities in Europe (Sarajevo, Athens, London, Berlin, Paris, Barcelona, Milan, Lisbon) asking them to write something of their own mind on their own hand, just as if it were a piece of paper. My overriding idea was that anybody, neither writer nor artist, could become an author of my Manuscript. In black and white during the day and in colour at night, it brought me to clasp the hands of 379 with my camera, to stop again at least three times as many, to take close to 1800 photographs, to speak at least 4 languages and to mimic roughly the same number, to exchange opinions and information with 66 different nationalities, to picnic with families of Palestinians in the Tiergarten in Berlin, to exchange recipes with Kurd cooks in the market place in Athens, to discuss politics with Angolan and Guinea immigrants in the cafes of Lisbon.
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italiano
Manoscritto è nato come un libro e vorrebbe essere presentato come tale. E’ stato prodotto tra il 1997 e il 2000 fermando diverse persone nelle strade di varie città europee (Sarajevo, Atene, Londra, Berlino, Parigi, Barcellona, Milano, Lisbona) e chiedendo ad ognuna di scrivere qualcosa di personale sulla propria mano come fosse un pezzo di carta. L’idea portante è stata che chiunque, nè scrittore nè artista, potesse avere la sua pagina nel mio Manoscritto. In bianco e nero di giorno e a colori di notte, mi ha portato a stringere con la macchina fotografica 379 mani, a fermarne almeno tre volte tante, a scattare circa 1800 fotografie, a parlare almeno 4 lingue e a mimarne altrettante, a scambiare opinioni e informazioni con 66 diverse nazionalità, a fare pic-nic con famiglie di palestinesi al Tiergarten di Berlino, a ricambiare ricette di cuochi kurdi al mercato di Atene, a discutere di politica con immigrati angolani e guineani nei caffè di Lisbona.
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